שלום רב, אם אתם כאן, כנראה שרציתם לברר על ההיסטוריה המשפטית שלי, דניאל דודזון. אם אתם קצת מכירים אותי, אתם בוודאי יודעים שעברו אצלי מעל 50,000 לקוחות בעסקים השונים, החל מתלמידים שרצו להכיר את עולם ה-NLP ועד אלפי מטופלים בשיטות הטיפול השונות שפיתחתי. הניסיון הרב שצברתי גרם לי לרכוש ידע אדיר בכל הקשור להתמודדות עם לקוחות בעייתיים, תובעים סדרתיים והפרות הסכם כאלה ואחרות מול שותפים וספקים.
במאמר הזה אציג בפניכם עצות ודרכי פעולה שבחרתי, החל מתביעות קטנות ועד התמודדות עם תביעה ייצוגית. חשוב לי לציין שאין לקחת דבר ממה שאני כותב כאן כייעוץ משפטי או תחליף לעורך דין. אם קיבלתם מכתב התראה, אני מפציר בכם לפנות מיידית לעורך דין ולא לנסות להתמודד עם הדברים לבד. אני תמיד נעזרתי בעורכי דין לכל מקרה שהיה לי, ואני ממליץ לכם בחום לעשות את אותו הדבר.
אז תכינו את הפופקורן, הולך להיות מעניין…
תביעות קטנות
תביעות קטנות מתחלקות בעיקר לשני סוגים: לקוחות לא מרוצים ותובעי ספאם שמנסים את מזלם.
נתחיל מתביעות ספאם. ישנם תובעי ספאם סדרתיים שכל עיסוקם הוא להצטרף לרשימות התפוצה שלכם במטרה למצוא חורים במערכת ולתבוע אתכם על כך. התביעות הנפוצות הן לרוב כאשר המילה "פרסומת" אינה מופיעה בכותרת או כאשר אתם שולחים מייל שיווקי לאדם שרק ביקש לקבל מכם מתנה. ברור לכולנו שהאנשים שעושים זאת הם לרוב חסרי עבודה או במצב כלכלי קשה, וכל מה שמעניין אותם הוא להרוויח על הטעויות שאתם עושים.
בכל פעם שקיבלתי מכתב איום כזה, לא הסכמתי לשלם את דמי הכופר שביקשו ותמיד העדפתי לפגוש אותם בבית משפט. לצערי, הצלחתי לנצח אותם רק בחלק מהמקרים, והיו מקרים אחרים שבהם תובעים הצליחו לשכנע את השופט שאני עבריין ספאם ונאלצתי לשלם להם. כשזה מגיע לתביעות קטנות, אי אפשר לדעת על איזה שופט נופלים. המסקנה שלי היא שתביעות ספאם קטנות הן רולטה, ועדיף לנסות לסגור את הדברים בפשרה מול התובעים, אלא אם כן מדובר בתובעים סדרתיים מוכרים, שאז תשלום להם עלול לפתוח תיבת פנדורה.
איך מזהים תובעים סדרתיים?
מיד עם קבלת המכתב, בצעו חיפוש בגוגל על שמו של התובע, וחשוב מכך, על שמו של עורך דינו. אם אתם מתקשים, בקשו מעורך הדין שלכם לבצע את התחקיר הקצר הזה. אם מדובר בתובע סדרתי, תוכלו לזהות זאת בקלות על פי כמות התביעות שהגיש על אותו עניין בדיוק.
מה עושים במצב כזה?
אני לא עורך דין, אך נלחמתי המון בתובעים סדרתיים. לעיתים ניצחתי ולעיתים הפסדתי. ההמלצה שלי היא לא לבזבז זמן יקר ופשוט לפנות לעורכי דין שמומחים בתובעים סדרתיים. בנוסף, אפשרות לא שגרתית היא ליצור קשר עם אביר קארה, הח"כ לשעבר ומנהיג השולמנים, שנלחם בתופעה ועושה הכל לשנות את החוקים בישראל. ללא ספק, יש לו יותר ידע ממני בנושא.
ומה אם באמת עשיתם טעות?
במידה ואכן טעיתם וקיבלתם תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, אני ממליץ לקחת עורך דין, לקחת אחריות ולתקן את המצב.
לקוחות בעייתיים
ככל שהעסק שלכם גדל, אחוזי שביעות הרצון של הלקוחות שלכם תלויים פחות בכם ויותר בעובדים שלכם. ככל שהעסק גדל, יש צורך בסיסטם מוצק ובפנייה לקהל יעד רחב יותר. כן, ייתכן שתיפלו על לקוחות לא מרוצים. אם תבדקו את התביעות נגדי, ברוב המוחלט של המקרים התביעות בוטלו או שנפסקו לי החזרים קטנים מאוד ביחס למה שהלקוח שילם. היו גם מקרים שבהם הלכתי להליכי גישור ובסופם לחצנו ידיים והגענו למסקנות משותפות.
אז מה עושים?
כל מקרה לגופו. אם מדובר בלקוחות שמימשו את המוצר ותובעים, מה שנקרא – נצלנים, כדאי ללכת איתם לבית משפט ולתת לשופט להחליט. כמובן, יש להצטייד בעורך דין ולאסוף כמה שיותר התכתבויות ומסמכים שיעידו על כך שהלקוח השתמש במוצר במלואו.
המקרה הכי מפורסם
מקרה מפורסם שהגיע לסיקור ב"גלובס" הוא תביעה שאני הגשתי (דניאל דודזון) נגד לקוחה שהחליטה לצאת למסע נקמה נגדי כי לא הסכמתי להחזיר לה כסף על קורס שבו השתמשה כמעט עד סופו. אותה לקוחה פתחה קבוצת ווטסאפ והסיטה עשרות קורסיסטים אחרים נגדי, תוך הפצת שקרים קשים. המהלך שלה פגע במכירות וגרם לנזק למחלקה חדשה שבניתי במשך חצי שנה. אחרי שנתיים של דיונים, השופטת קבעה כי 10 מתוך 11 הטענות נגדי אינן נכונות, והורתה להחזיר לה רק את עלות הקורס – 4,900 ש"ח, תוך מחיקת 80,000 ש"ח מהטענות. לצערי, תביעת לשון הרע שהגשתי נגדה נדחתה, אך היה לי חשוב לנקות את שמי.
תביעות ייצוגיות
תביעות ייצוגיות הן נושא חשוב במדינה, כאשר גוף גדול מנצל את האזרח התמים. אך כאשר עסק קטן מקבל תביעה ייצוגית בסכום של מיליון וחצי שקלים, זה עלול למוטט אותו ואת משפחתו. במקרה כזה, חובה לקחת עורך דין שמבין בתביעות ייצוגיות ובתובעים סדרתיים.
לסיכום
קיבלתם מכתב התראה? קחו עורך דין.
קיבלתם תביעה בתביעות קטנות? קחו עורך דין.
קיבלתם תביעה ייצוגית? קחו עורך דין.
העיקר שלא תטפלו בזה לבד.