בעולם המשפט העסקי יש הבחנות דקות אך מהותיות – ולעיתים קריטיות – בין סוגי עורכי הדין. אחת ההבחנות המרכזיות היא בין עורך דין מסחרי, שמלווה את העסק ביום-יום, לבין עורך דין שמתמחה בליטיגציה מסחרית, שהתמחותו נדרשת בעיקר כאשר סכסוכים מסחריים מגיעים להליך משפטי.
ההבדל בין עורך דין ליטיגציה מסחרית לעורך דין מסחרי הוא עקרוני ומעשי, ובחירה נכונה בעורך הדין המתאים לצורך הנכון, עשויה להיות גורם מכריע בתוצאה המשפטית ובחוסן העסקי של החברה שלכם.
מה תפקידו של עורך דין מסחרי?
עורך דין מסחרי הוא איש המקצוע שמלווה אתכם לאורך חיי העסק – מהקמת החברה ועד ניהול השוטף שלה. הוא זה שמנסח הסכמים, בודק חוזים, מייעץ בהיבטי רגולציה ומוודא שהפעולות המשפטיות שאתם עושים תואמות לחוק ומשרתות את האינטרסים שלכם. זהו עורך הדין שתפנו אליו כאשר תצטרכו חוזה שכירות חדש, הסכם מייסדים או עדכון בתקנון החברה.
אבל חשוב להבין שברגע שמתחיל סכסוך מסחרי שמגיע לבית משפט, תפקידו של עורך הדין המסחרי מסתיים לרוב, ואת מקומו צריך לתפוס עורך דין ליטיגציה מסחרית.
ליטיגטור מסחרי – אומנות ניהול הקרב המשפטי
עורך דין שמתמחה בליטיגציה מסחרית בקיא באומנות ניהול סכסוכים, עומד באולמות בתי המשפט, כותב כתבי טענות, מציג ראיות, חוקר עדים ומוביל את התיק מתחילתו ועד סופו.
ליטיגטור טוב בקיא באופן בו יש להפעיל אסטרטגיה משפטית, להטות את הפסיקה לטובת הלקוח, לשכנע שופטים, ולייצר מציאות שבה התיק יוכרע לטובתכם או לכל הפחות יסתיים בפשרה חכמה. אם אתם בעיצומו של סכסוך עסקי, אין תחליף ליכולות של עורך דין ליטיגציה מנוסה ומוכשר.
למה לא כל עורך דין מסחרי הוא גם ליטיגטור – ולהפך?
חשוב להבין שמדובר בשני תחומי התמחות שונים לחלוטין. עורך דין מסחרי יכול להיות מבריק בניסוח חוזים אך חסר ניסיון מוחלט בהופעה בבית משפט. מאידך, ליטיגטור מצטיין עשוי לדעת היטב כיצד לנהל הליך משפטי – אך לא להיות האדם הנכון לניסוח הסכם מיזוג מורכב.
ההבחנה הזו קריטית כשאתם בוחרים עורך דין, ובמיוחד כשאתם מתמודדים עם תביעה, הפרת חוזה, סכסוך שותפים או כל מקרה שבו קיימת סכנה כלכלית ממשית לעסק.
איך תדעו שבחרתם בליטיגטור הנכון?
כדי לבחור בעורך הדין המתאים, כדאי לשים לב למספר פרמטרים:
- ניסיון מוכח בתחום הליטיגציה המסחרית
- הצלחות בתיקים דומים לתיק שלכם
- יכולת תקשורת טובה (כולל הצגת מידע משפטי בצורה נגישה וברורה)
- זמינות גבוהה
- ותפיסה אסטרטגית חדה.
מומלץ לבדוק אם עורך הדין שאתם מעוניינים לשכור את שירותיו מופיע בפסיקה, לקרוא חוות דעת של לקוחות קודמים, ולבחון האם הוא מסוגל לייצר עבורכם ערך עסקי. עורך דין ליטיגציה מסחרית בקיא בזיהוי נקודות תורפה אצל הצד שכנגד, ניסוח כתבי טענות משכנעים ובניית קו טיעון שמוביל אתכם קדימה.