לא מעט בעלי עסקים, מנהלי אתרים ובלוגרים מעלים מידי יום תכנים לרשת. לצד התכנים הללו, מופיעים לעיתים קטעי וידאו, שירים או אפילו תמונות. מה שלא כולם יודעים, זה שהשימוש בתכני וידאו, אודיו או תמונה מעוגנים בזכויות יוצרים, כך שלא ניתן להשתמש בכל קובץ שרוצים – אלא אם יש לכם אישור לשימוש מסחרי. מבולבלים? אספנו בעבורכם את כל המידע הנחוץ.
שימוש בתמונות
כשאתם מעלים לאתר שלכם או לעמוד הפייסבוק העסקי שלכם, תכנים המלווים בתמונות, אתם חייבים לוודא שהתמונות הללו מאושרות לשימוש מסחרי. במחלקת התוכן של חברת קידום האתרים "ריגו מרקטינג", מספרים כי ישנם מאגרי תמונות חינמיים (או בתשלום), המאפשרים שימוש מסחרי בתמונות ייחודיות, לדוגמה אתר PIXABY. כמו כן, לצד מאגרי התמונות לשימוש מסחרי, חשוב להבין כי ישנם אתרים המחייבים את המשתמשים לתת קרדיט לאתר או ליוצר, ולכן יש לשים לכך לב. מכאן נציין, כי אם מצאתם בגוגל תמונה שמעניינת אתכם – אסור לכם להשתמש בה – כל עוד ווידאתם שמדובר בתמונה המותרת לשימוש חופשי.
מלבד זאת, חשוב לומר כי הדרך הטובה ביותר להימנע מתביעת זכויות יוצרים, היא ליצור את התמונות שלכם בעצמכם. אבל בעולם ריאלי, לא כל בעלי העסקים והבלוגרים יכולים ליצור מאגרי תמונות משלהם, ועל כן ניתן להיעזר במאגרים חינמיים המאפשרים שימוש מסחרי חופשי. יתרה מזאת, מי שזקוק לתמונות באופן שוטף, בהחלט יכול לרכוש מנוי לאחד ממאגרי התמונות המובילים, כשקיימים כמה וכמה סוגי מסלולים במחירים שונים – כך שניתן לבחור את המאגר האידיאלי והמסלול האידיאלי.
ומה לגבי מוזיקה?
ובכן, אם אתם נוטים להשתמש במוזיקה בסרטונים שלכם, חשוב להבין שגם על השירים וקטעי האודיו יש זכויות יוצרים, וכדי להשתמש באודיו מסוים, עליכם לקבל אישור מהיוצר או לחלופין להשתמש במאגרי אודיו מותרים לשימוש.
שנסכם?
חוק זכויות יוצרים מגן על כל יצירה באשר היא, החל מתמונה, שיר, איור או סרטון, כך שהשימוש בקבצים הללו חייב להיעשות באופן חוקי ובהתאם לרישיון השימוש של כל אחד מהם. וודאו מבעוד מועד שהקבצים הנחוצים לכם הם לשימוש מסחרי חופשי, או לחלופין – רכשו את הזכויות. בהצלחה.